Różaniec |
|
Historia różańca - modlitwy
|
|
Przedstawienie wystawy i relacja z jej otwarcia
|
Różaniec jest także próbą wypełnienia słów Ewangelii,
|
W październiku 2003 r. zakończył się w Kościele Rok Różańca Świętego.
|
Wystawę omawia Krzysztofa Bernacka |
Ks. dyrektor Tadeusz Stolz i bp. Ryszard Karpiński (fot. Jolanta Wasilewska) |
Gości wita ks. Tadeusz Stolz |
Plakat wystawy 'Różaniec' (autorki - Iwona Kasiura, Urszula Puławska) |
Przemawia bp Ryszard Karpiński |
Różaniec rozumiany jako narzędzie służące do odmawiania modlitw, pojawił się już w VI w. Wygląd jego różnił się zasadniczo od obecnego, a zawdzięczamy go tradycjom monastycznym. W stosowaniu pobożnych formuł chodziło o naśladowanie sposobu modlitwy samego Jezusa, który w Ogrodzie Oliwnym modlił się "powtarzając te same słowa" (Mk 14,39). Niektórzy mnisi - na przykład pustelnik Paweł z Teb (zm. w 347 r.) - liczyli odmówione modlitwy za pomocą małych kamyków. W VI wieku za narzędzie modlitwy służyły już sznury z supłami lub pofałdowanym materiałem. Można też było spotkać sznurki z nanizanymi na nie kamykami. Paciorki na sznurku umożliwiały modlitwę w ruchu. Zamiast siedzieć nad stertą kamyków, można było pracować albo przynajmniej spacerować. W ten sposób modlili się np. benedyktyni stawiający sobie za cel łączenie pracy z modlitwą. |
Różaniec ze św. Dominikiem |
|
|
Wieki XIX i XX stały się czasem upowszechniania różańca także przez papieży. Najbardziej "różańcowym" papieżem był Leon XIII. Upowszechniał nabożeństwo różańcowe, a jego nauki zdobywały natychmiast popularność. To w ogromnej mierze dzięki niemu różaniec był tak ceniony na początku XX w., a jego stwierdzenia otworzyły drogę nauczaniu następnych papieży. Leon XIII napisał największą ilość encyklik dotyczących różańca. |
|
Różaniec z JP II: Tajemnice światła |
Różaniec z Janem Pawłem II |
Różaniec z JP II: Tajemnice światła |
Różaniec z JP II: Tajemnice radosne |
Różaniec z JP II: Tajemnice światła |
Różaniec z JP II: Tajemnice bolesne |
Różańcowi wiele miejsca poświęcił w swym nauczaniu Paweł VI, nazywany wielkim obrońcą różańca; Jan Paweł I, choć jego pontyfikat był najkrótszym w historii, zdobył miano różańcowego duszpasterza i pozostawił po sobie nieocenionej wartości adhortację "Marialis cultus"; zaś Jan Paweł II - nauczając o różańcu - nie skupił się na jego teologicznym wyjaśnianiu, lecz jego sens, rolę i znaczenie głosi przykładem własnej pobożności. |
Wystawa
|
W trzydziestu gablotach znalazło miejsce 300 woluminów druków wydawanych od początku XIX wieku po czasy obecne, fotografie, kserokopie i grafiki o tematyce różańcowej. |
Bp. Ryszard Karpiński z zainteresowaniem zwiedza wystawę... |
...w asyście dyrekcji Biblioteki Uniweryteckiej KUL (ks. Tadeusz Stolz i ks. Jerzy Latawiec) |
Wystawę otwiera różaniec wykonany z drzewa oliwnego wykonany w Fatimie, a pochodzący ze zbiorów prywatnych. Kolejno w piętnastu gablotach zostały umieszczone: hasło "rosario" z dziesiątego tomu "Enciclopedia cattolica", dzieła polsko- i obcojęzyczne dotyczące historii różańca, z zakresu ascetyki i mistyki. Następnie rozmieszczono pisma świętych o różańcu. Są to pisma: św. św. Dominika, Franciszka, Klary, Ludwika de Montfort, Teresy z Lisieux, Bernadety Alfons Liguori, Jose Marii Escriva, O. Pio, bł. Bartolo Longo z Pompei, Sebastiana Pelczara i bł. Teresy z Kalkuty. |
Wyżej: księgi polskich bractw różańcowych, XIX w. |
W drugiej części wystawy znalazły się książeczki o różańcu dla dzieci, a także dalsza część książek do nabożeństwa różańcowego. W jednej z gablot zostały umieszczone publikacje o objawieniach fatimskich i traktujące o znaczeniu tychże dla różańca. W dalszych gablotach w drugiej części zostały przedstawione encykliki papieskie. W tym encykliki Leona XIII dotyczące różańca: "Supremi Apostolatus", "Superiore Anno", "Octobri Mense", "Iucunda Semper", "Magnae Dei Matris", "Adiutricem Populi", "Laetitiae Sanctae", "Fidentem Plumque", "Augustissimae Virginis", Jana XXIII - "Das Rosenkranzgebet" i "Intencje różańca" oraz Piusa XII - "Ingruentum malorum". |
Piętnaście gablot stojących (stanowiących pierwszą część wystawy) mieści grafiki XIX-wiecznego artysty Józefa Furicha, fotografie (wykonane specjalnie na wystawę przez panią Iwonę Kasiurę) renesansowego ołtarza z Kaplicy Św. Trójcy (znajdującego się obecnie w kościele św. Wojciecha na Podwalu w Lublinie; detale ołtarza pokazujemy na osobnej stronie), reprodukcje dwóch obrazów Fra Angelico i obrazu "Matka Boska Różańcowa" Caravaggio. Także wizerunki Matki Boskiej Różańcowej z Riemenschneider, Pompei, Mediny na Malcie i Quezon na Filipinach. Naszą wystawę dopełniają wizerunki osób modlących się na różańcu i prasa poświęcona tematyce różańcowej. |
"Modlitwa różańcowa jest modlitwą człowieka za człowieka; jest modlitwą ludzkiej solidarności, modlitwą wspólną odkupionych, która odbija w sobie ducha i intencje pierwszej z odkupionych, Maryi, Matki i obrazu Kościoła; jest modlitwą za wszystkich ludzi świata i historii, żywych i umarłych, powołanych do tworzenia wraz z nami Ciała Chrystusa i do stania się wraz z Nim współdziedzicami chwały Ojca". Jan Paweł II |
Dla każdego katolika różaniec jest nie tylko symbolem naszej wiary, ale też łącznikiem z Maryją i Jezusem. Dlatego gorąco zachęcamy do odwiedzenia Biblioteki Uniwersyteckiej KUL i przekonania się, jak wielką rolę odegrał różaniec w życiu świętych niegdyś – i jaką odgrywa nadal w naszym życiu. |
Krzysztofa Bernacka Oddział Informacji Naukowej BU KUL |
Opracowanie wersji internetowej wystawy 'Różaniec', redakcja, kompozycja i dodatkowe materiały - Jan Krzysztof Wasilewski |
Ostatnia aktualizacja: 02.08.2008, godz. 06:10 - Jan Wasilewski