Lyricorum Libri IV. Epodon Liber unus alterq[ue] Epigrammatum, Anverpiae: ex officina Plantiniana Balthasaris Moreti, 1632.

 

Edycja należy do wybitnych dzieł oficyny Krzysztofa Plantina, zarządzanej w tym czasie przez jego zięcia Baltazara Moretusa. Wydana jest ze szczególną starannością. Frontyspis, czyli ozdobną stronę tytułową, zaprojektował Piotr Paweł Rubens. Zachował się jego rysunek przygotowawczy, który posłużył następnie Corneliusowi Galle I (1576-1650) jako wzór do wykonania płyty miedziorytowej. Zarówno rysunek wybitnego malarza jak i zachowana płyta oraz odbitka eksponowane są obecnie w antwerpskim muzeum Krzysztofa Plantina. Frontyspis ukazuje dwie postacie: boga Apolla oraz muzy poezji lirycznej Euterpe, stojące obok barokowego, ozdobnego ołtarza spod którego wypływa źródło pobudzające natchnienie (Aganippe zwane też Hippokrene). Na ołtarzu stoi lira poetycka, a przed postacią kobiecą artysta umieścił kołyskę z dzieckiem. Powyżej na girlandach, zawieszonych między drzewem laurowym a palmą, umieszczony jest herb papieski Urbana VIII z pszczołami Barberinich. Temu właśnie papieżowi dzieło zostało dedykowane. Lyricorum libri IV zawiera liczne ody i epigramaty, między innymi: Ad Virginem Matrem quem D. Adalbertus conscripsit, czyli łacińską parafrazę Bogurodzicy, Ad equites Polonos i inne. Do wydania dołączono również poświęcone Sarbiewskiemu wiersze wielbicieli jego talentu (Ad Sarbievii lyricorum libros Epicitharisma sive eruditorum virorum ad autorem poemata), m.in. Eryciusa Puteanusa, wybitnego humanisty i filologa z Niderlandów. Świadczy to niewątpliwie o randze naszego poety w Europie.

 

Autor: Małgorzata Augustyniuk
Ostatnia aktualizacja: 22.01.2016, godz. 11:12 - Małgorzata Augustyniuk